Passa al contingut principal

Pilota valenciana pasat i futur

 

Pilota a Rafelcofer


Rafelcofer fou un dels pobles que més jugaven a pilota valenciana dins de la comarca de La Safor. En el poble segons el que m’ha contat la meua avia hi ha cuatre noms a destacar Batiste conegut com Serapio; els germans anomenats Diego i Viçantico de Coca i Sauret de la Calç. La meua avia que els va conèixer diu que eren jugadors molt bons dins de la modalitat de raspall.



Ací en Rafelcofer cal destacar 2 llocs on es jugava a pilota valenciana: Al carrer Major del poble i al trinquet de Rafelcofer. En el primer lloc encara juguen quan son les festes del poble. Jo he tingut el plaer de poder veure una partida des de la casa de la meua avia, ja que aquesta està situada al mateix carrer. Quan jugaven a pilota sempre marcaven amb guix la zona de falta i rest. L’altre lloc on jugaven a pilota era al trinquet, situat en la muntanya del Rabat, el qual fou construït des de 1935 fins a 1937. En aquell trinquet jugaren partides grans pilotaris de Rafelcofer com pot ser Serapio, els germans Coca i Sauret de la Calç. El meu avi, em contava que quan era menudet ell anava a veure alguna partida amb els seus germans al trinquet. Ell em deia que sempre hi havia molta cua quan jugaven alguna partida, ja que els agradava molt anar a fer apostes. No obstant això, en la actualitat està tancat a causa de la seua deterioració.

Ara be, si ens centrem en els jocs que jugaven els meus besavi i el meu avi no podem apreciar molta diferencia, ja que en aquella època, al que més jugaven era a la pilota valenciana, ja que per a ells era l’únic moment en que ells podien desconnectar del treball, ja que passaven molt de temps treballant. No obstant això, si podem veure que hi ha un gran canvi entre el que jugaven els meus avis i els meus pares, ja que tenint en compte les anècdotes que em contava el meu avi i els meus pares he pogut veure que els jocs/esports que practicaven en les dos generacions eren molt diferents, perquè els meus pares jugaven molt a futbol, potet potet, etc. Les raons per les quals marquen una gran diferencia entre els jocs que jugaven els meus avis i els meus pares son: La guerra civil i la dictadura de Franco i el fi de la dictadura. En la primera etapa tenien moltes restriccions i tenien que anar en cura amb el que feien, mentre que en la segona va ficar fi a la dictadura, i a la volta fent que Espanya es modernitzarà.

Ara ens centrem en els jocs i esports de l’actualitat he pogut veure que molts dels jocs que jugaven els meus avis i els meus pares no es practiquen. Estos van desapareixent o han desaparegut degut a unes raons, les quals anomenarem a continuació: La societat evoluciona, és a dir, les persones segons el moment en que estan realitzen unes activitat en certs llocs, tenen diferent manera de relacionar-se, etc. En el passat els xiquets es relacionaven jugant al carrer, ja forà jugant a pilota, a la trompa, etc. no obstant això, en l’actualitat s’han incorporat les noves tecnologies, la qual es una segona raó, ja que gracies a estes la manera de relacionar-se i divertir-se és mitjançant converses per aplicacions mòbils, etc. Aquesta última raó, la qual hem de destacar, és la que ha fet que molts jocs que jugaven els nostres pares, mares i avís estiguen desapareixent.

Per últim, si ens centrem en la introducció podem veure que parlem de la pilota valenciana. Si ens centrem en la pregunta que ens fa Dani: Creieu que la pilota valenciana s'ha guanyat a pols deixar ser l'esport per excel·lència? Hauria d'adaptar-se als temps moderns i adoptar la forma dels esports moderns? I què passaria llavors amb la seua idiosincràsia peculiar? Jo crec que la pilota valenciana no pot deixar de ser l’esport per excel·lència, ja que es un esport que representa a tots els valencians i és la nostra identitat com a valencians. No deuria d’adaptar-se als nostres temps per a convertir-se en un esport modern, ja que com he dit abans és el esport que ens identifica com a valencians. Si aquest joc s’adaptarà als temps moderns suposaria la perduda de la nostra identitat i ja no ens associarien als valencians amb aquest joc.

 

Com a conclusió he pogut traure una sèrie de idees:

  • Els jocs del nostres avis i pares i mares van desapareixent degut als canvis socials i tecnològics.
  • La pilota valenciana es el joc que dóna una identitat als valencians i valencianes.
  • En el futur jugaran al mateix que nosaltres ara?

Comentaris

  1. Hola Pablo, me ha gustado mucho lo que nos cuentas, ya que me parece que claramente has enfocado la redacción desde tu familia y sus vivencias en Rafelcofer. Es muy interesante la claridad y realismo de las ideas que expones en tu reflexión cuando hablas de la dureza a la hora de jugar en épocas muy difíciles que han marcado la historia de España, me parece muy sincero y original. Además, vuelves a añadir fotos para mostrar el "trinquet" en la montaña como recursos y tu redacción, organización de ideas sacando tres conclusiones finales, y la forma de redactar me parece perfecta. Esta entrada merece un 10.

    ResponElimina
  2. Buenas Pablo,
    En primer lugar, comentarte que es una lastima que un contenido tan bueno ya inicie con una falta de ortografía como es "pasat", en lugar de "passat", además durante el texto, podemos ver algún fallo puntual como es el hecho de ver "cuatre", en lugar de "quatre" que es como realmente se escribe.
    En segundo lugar, como bien decía anteriormente creo que la calidad del contenido es muy bueno. Has indagado en la historia de la "pilota valenciana" en tu localidad añadiendo reflexiones de tus antepasados, también haces una relación con las diferentes generaciones y creo que son muy acertadas. Todo ello expresado con mucha reflexión e implicación.
    Por último, respecto a lo que se debe al diseño, creo que combinas imágenes que van bien ligadas con el texto, del mismo modo que incluyes la negrita para remarcar diferentes aspectos. He de añadir que además introduces una conclusión con tus ideas más importantes respecto al tema.
    Por todo esto, creo que la nota que se merece el blog es un 8,25. Como decía anteriormente una falta en el título lastra mucho tu buen trabajo.

    ResponElimina
  3. Hola Pablo,

    Aquesta entrada me pareix una meravella en tant que has fet un breu però brillant treball passejant per l’historia de la pilota valenciana al teu poble (Rafelcofer) afegint un sentit personal amb el coneixement transmet pels teus familiars. Has afegit fotos per a documentar l’entrada i has respost les qüestions demanades per a fer l’entrada.

    Com a aspecte negatiu, trobem algunes errades ortogràfiques.

    9/10

    ResponElimina
  4. Hola Pablo, me ha gustado mucho tu entrada, pues has conseguido transmitir a la perfección la historia de la pelota valenciana de tu pueblo. Además, creo que has hecho un gran esfuerzo recopilando dicha información transmitida por tus familiares. Por último, has reflexionado sobre los cambios en el tiempo y me ha parecido un tema muy interesante a tratar en esta entrada. Por otra parte, la redacción es atractiva y fluida, y sin faltas de ortografía. Mi puntuación es un 10. ¡Sigue así!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

El meu esport alternatiu

En el meu cas no he escollit un esport alternatiu, ja que l’esport que he triat ha sigut la pilota valenciana. Les raons per les quals he escollit la pilota valenciana han sigut les següents: La pilota valenciana és una de les senyes d’identitat de tots els valencians, ja que dins de la Comunitat Valenciana és un esport que es practica des de fa segles dins del nostre territori ja sigui en diferents variants com raspall, escala i corda, etc. Treballar la pilota valenciana en l’aula és molt important, ja que podem treballar la comunicació entre les persones que componen l’equip. També treballem habilitats bàsiques i més específiques de la pilota valenciana com pot ser per exemple alçar la pilota del sòl en el raspall. En aquest joc també podem treballar el respecte pels rivals i pel joc, ja que com sabem, la pilota valenciana és coneguda com un esport de cavallers, es a dir, quan un jugador tocava dos vegades la pilota, ell mateixa deia que l’havia tocada dos vegades, per a donar-

Trinquet upv

  El passat 29 de octubre, el grup blanc va poder assistir al trinquet que té la Politècnica. El trinquet em va semblar molt bonic ja que es un lloc, el qual em transmetia una espècie de tranquil·litat. La primera impressió que vaig tindre quan vaig entrar va ser que era un lloc que pareixia més gran que quan ho veia des de la tele. Per a mi el trinquet no em sembla ninguna novetat, ja que com vaig dir en la activitat 2, en el meu poble, Rafelcofer, tenim un trinquet, encara que no s’utilitza, no se me fa estrany que hi hagen per diferents parts, ja que al poble del costat, el qual es Bellreguard, tenen un dels trinquets més visitats de tota la Safor. Si ens centrem en la sessió, per a mi va ser avorrida, pel simple fet que jo no podia jugar, degut a una operació on tenia que estar en repòs durant 2 setmanes. Quan dic que va ser avorrida es deu a que jo veia a tots els meus companys jugant a la pilota, mentre jo estava fent sopa de lletres sobre pilota. El que m’haguera agradat fer h

Avaluació

En aquesta assignatura la podem diferenciar en dos apartats la teòrica y la pràctica. A nivell teòric ha sigut per a mi una assignatura molt pobra, ja que des de el meu punt de vista no hem res teòric que haja sigut interessant per a la nostra formació. No obstant això, supose que és degut a la situació actual que estem vivint, on han tingut que dividir els grups i reduir el temari. Si ens centrem en la pràctica podem veure que la pràctica ha sigut molt entretinguda i lúdica, ja que hem pogut practicar la pilota valenciana, l’esgrima, rugby, entre altres més coses.   Els mestres han estat bé, ja que ens han intentat fer les classes més entretingudes, no obstant això considere que deurien de haver fet una sessió tutoritzada per a dir-nos com hem de realitzar el treball de la UD de manera correcta, ja que tenim tantes assignatures i cadascuna ens diu una cosa diferent.   Els treball amb els companys durant les classes pràctiques com el treball per grups de treball ha sigut agrada